Концепція виставкового проекту та портфоліо куратора Куратор Олена Клочко
Дослідження та презентація феномена найновітнішого образотворчого мистецтва Східного регіону України, ініційованого подіями 2014 року, повстанням на Майдані, війною на Донбасі та пов’язаними з війною міграційними процесами на прикладі групи запрошених куратором художників-нео-експресіоністів, створення загальної експозиції- інноваційного виставкового продукту, і ініціювання заснування художнього центру Східного регіону України.
Мета
Проект ставить за мету створення мистецького центру Східного регіону України, ініційованого новим об’єднанням художників, художньо-дослідницьку роботу по ідентифікації інтуїтивних художніх практик і перетворення їх в усвідомлений поступальний арт- процес, спрямований на виявлення кодів ментальності і трансформацію свідомості та подолання соціальної травми регіону. Переосмислення власного ставлення до своєї малої батьківщини, а точніше кажучи, її прийняття разом з її конфліктної історією і білими плямами, подолання в собі лімітуючих установок, які дісталися у спадок у вигляді ментальних блоків – це внутрішня робота, яка відбуватиметься в процесі колаборації художників між собою та мистецтвознавцем Мєдниковою Г.С. і європейським со-куратором Райнером Опоку та запрошеними їм європейськими художниками (он-лайн конференція). Ця робота, спілкування в живих зустрічах та в он-лайн форматі, яка неминуче відіб’ється на змісті робіт художників, що створюються в ході проекту, інтонації їхніх творів і, врешті-решт, вилиється в загальне висловлювання, загальну експозицію з робочою назвою «Тонка червона лінія», презентація якої відбудеться в Бахмуті, арт- центрі «Лілія», Краматорському музеї і далі в Європі (Бельгія, Німеччина).
Назва проекту «Тонка червона лінія» – алюзія на культовий кіношедевр, філософську військову драму Терренса Маліка. «Тонка червона лінія» (Red thin line) – це військовий термін, що виник в результаті історичної події, битви при Балаклаві 1854 року в ході Кримської війни, – епізоду безприкладного мужності і стійкості шотландського полку, який відрізнявся від інших сил британської армії червоними мундирами, в відбитті атаки перемагаючими силами російської кавалерії за рахунок побудови лінії оборони з традиційної шеренги по чотири в шеренгу по два, тобто, психологічного посилення ефекту своєї присутності на полі брані за рахунок стоншення, що призвів до безкровної перемоги. Назва «Тонка червона лінія» звертає нас до філософії творчості Барнета Ньюмена, вертикальні смуги живопису якого зверталися до самосвідомості людини, назви змушували задуматися над поняттями життя, смерть, людина, природа.
Для нас «Тонка червона лінія» – це смуга життя і смерті на землі Донбасу, де йде війна, на якій загинули більше десяти тисяч українських військових і волонтерів, а жертвами стали десятки тисяч мирних жителів. Війна зламала звичний спосіб життя, поставила людей в умови жорсткого виживання. Це символ самої землі на Сході України: вона червона на зрізі, тому що в ній багато заліза. Для нас «Тонка червона лінія» – символ людської свідомості, яким часто маніпулюють і яке є основним полем боротьби в гібридної війні на Донбасі.
Однак виставка не ставить собі за мету фокусування уваги на війні і на драматичних подіях починаючи з 2014. Хоча для художників пропонованого інноваційного арт- проекту цей момент став поворотним і поставив перед принциповим вибором, якій вирішив наші подальші шляхи і долі, – коли Коломойцев йде на фронт, Захаров потрапляє в полон і після звільнення біжить з Донецька до Києва. Коли Антип залишає свою майстерню, цех і ресторан і теж їде до Києва, як і інші митці, які залишили Донецьк і Луганськ та їх околиці, коли Клочко- кидає свої кіно-проекти в Петербурзі і повертається на батьківщину, а Мейер, громадянин Німеччини, починає свою місію з вивезення дітей з обстрілюваних територій в Потсдам, і незабаром створює арт-проект “Дифузія”, в ході якої, перемалював сотні міських пейзажів в Краматорську, Авдіївці і Маріуполі-сам стає художником Східного регіону України. Це був вибір кожного з нас, пішовши по якому ми і зустрілися і тепер взаємодіємо. Тонка червона лінія, як формотворний елемент експозиції залишиться, можливо, одним з небагатьох натяків на драму під назвою війна. Насправді, як говорилося вище, цей військовий термін як раз символізує те саме посилення своєї присутності за рахунок стоншення. У цій експозиції, тотальної інсталяції, в яку увійдуть як спеціально створені для неї так і відібрані зі своїх уже створених робіт живопис, графіка, об’єкти, фото і відео, ми хочемо сфокусуватися на новому впізнанні і з’ясуванні стосунків зі своєю малою батьківщиною, спробі побачити її і своє життя тут в іншому світлі, в новій свідомості, яка народилась як раз у цей час. Тобто, сфокусуватися на самоідентифікації. Відповісти на питання “Хто ми тепер?”
Особливе місце в створенні виставки займе опис промислового ландшафту регіону, і зокрема-великої кількості промислових об’єктів, створених бельгійськими, голландськими промисловцями і будівельниками в дорадянський період (фото і відео- інсталяції), як постійно присутня декорація формування особистостей художників. Фото і відео фіксація таких об’єктів і взаємодія з ними (Маппінг на шахті №1 в Бахмуті) – як одна з активностей в ході резиденції.
Планується курс лекцій по історії сучасного мистецтва Г.С. Мєдніковой в Бахмуті та регіоні в ході проекту, та в період виставки.
Лекції будуть транслюватись також в он-лайн форматі, як і майстер-класи митців та прямі ефіри процесів роботи над експозицією.
Митці:
- Сергій Захаров
- Олена Клочко
- Дмитро Коломойцев
- Петро Антип
- Михайло Бірючінскій
- Сергій Друзяка
- Сергій Литвинов
- Денис Адушкін
- Алан Мейер
- Михайло Коптєв
- Роман Мінін
- Ніна Мурашкіна
- Мистецтвознавець Меднікова Галина Сергіївна
- PR агентство GRA https://www.facebook.com/graagency/
Художні та технічні методи досягнення завдань
В ході проекту (з червня по вересень) художники створять великі роботи на рулонних полотнах (150х200, 200х300 см), брезенті або каучуку і ін. В які, можливо, буде вписана або вмонтована «тонка червона лінія” (у кожного художника це своє рішення), але між работамі- це світиться неонова стрічка, як загальний сполучний елемент експозиції, створюючи з окремих робіт загальну інсталяцію. Кожна робота художників матиме в собі QR -код, розгортаючи через додаток в одних випадкаханімацію, яка вбирає в себе наратив художника, а в інших-відео-ролик з міні фільмом-портрет про автора. В експозиції будуть присутні також скульптури або об’єкти, і відео інсталяція з пейзажами, промисловими ландшафтами і портретами жителів і художників, а також саундтрек, який буде створений одним з художників спеціально для виставки.